Nicholas Payton to jeden z tzw. młodych lwów nowoorleańskiego jazzu lat dziewięćdziesiątych , związany zarówno z tradycją tego miasta, jak i rodzinnym umiłowaniem do lokalnej muzyki. Ojciec Walter Payton jest cenionym ( chociaż mniej znanym) jazzowym i klasycznym basistą, matka Maria Payton znaną śpiewaczką operową i pianistką klasyczną. Pierwsze nauki gry na trąbce oraz zasady muzyki wpajał kilkuletniemu synowi ojciec. Potem wiele sezonów terminował u Ellisa Marsalisa ( który zabierał młodego Nicholasa do wspólnej „ szkółki” jaką serwował swoim synom : Branfordowi, Delfayo i Wyntonowi). Z Ellisem Marsalisem trębacz podjął studia w New Orleans Center for the Creative Arts by studiować równocześnie na University of New Orleans z Haroldem Battiste oraz Victorem Goinesem. Pierwszym publicznym występem była dla Paytona parada z okazji święta Mardi Grass. Grał wtedy na trąbce w marszowej orkiestrze Young Tuxedo Brass Band. Nowoczesnym jazzem i potęgą improwizacji jazzowej zainteresował go Wynton Marsalis, z którym wiele koncertował w Nowym Orleanie. Pracował także w zespołach Clark’a Terry’ego, Ellisa Marsalisa, Arta Blakey’a, Marcusa Robertsa; grał ( od 1991 roku ) z Carlem Allenem oraz ( od 1992 roku ) z Elvinem Jonesem. Jest związany z warsztatową orkiestrą Wyntona Marsalisa – Lincoln Center Jazz Orchestra oraz prowadzi – cieszące się sporym uznaniem – autorskie zespoły.
Jego imponująca dyskografia obejmuje zarówno albumy realizowane dla prestiżowej Verve Records, jak i małych niezależnych wytwórni. Trębacz chętnie bierze udział także w projektach innych muzyków a jego nagrania np. “Underground” (z Countrey’em Pinem), ścieżka dźwiękowa filmu “Kansas City” , “Gumbo Noveau”, “From This Moment”, “ Nicholas Payton & Doc Cheatham”, “They Come To Swing” ( z Lincoln Center Jazz Orchestra), “New Orleans Collective” , “Fingerpointing”, “Payton’s Place” czy “ The New Orleans All Star Stompers” stanowią dzisiaj o wspaniałej tradycji nowoorleańskiej pieczołowicie rozgrywanej w nowoczesnych projektach muzycznych Nicholasa Paytona.