Andrea Centazzo – wybitny  kompozytor, perkusista, artysta multimedialny jest dzisiaj postrzegany jako piewca autentycznej awangardy, dla której free-jazzowa oraz ekspresyjna forma wypowiedzi zamyka się w improwizacyjnym minimalizmie nonkonformistycznego artysty. Jego ogromna dyskografia oraz zestaw kreatywnych projektów jakie zrealizował stawiają  go w szeregu najwybitniejszych awangardzistów ostatnich dekad. Co znamienne z wieloma z nich Andrea Centazzo współpracował, koncertował  i realizował unikalne nagrania. To w kręgu ‘ „jego muzyki” znaleźli się m.in. John Zorn, Steve Lacy, Alvin Curran, Don Cherry, Lester Bowie, Evan Parker, Anthony Coleman, Derek Bailey, Tony Oxley, Paul Lytton, Paul Lovens, Pierre Favre, Vinnie Golia, Mark Dresser, Paolo Fresu, Enrico Rava, Dave Ballou, Stephen Drury, Gino Robair, Larry Ochs, Giancarlo Schaffini, Henry Kaiser, Elliott Sharp, Toshinori Kondo, Fred Frith, Albert Mangellsdorf, Franz Koglmann, Theo Jorgesmann, Perry Robinson, Kristoph Kaskel, John Carter, Andrew Cyrille, Barry Altschul, Lol Coxhill, Steve Swell, Jon Raskin, ROVA Saxophone Quartet.

Andrea Centazzo urodził się  ( w 1948 roku) we włoskim Udine. Już w latach 70-tych był czołową postacią europejskiej awangardy, chętnie zapraszanym do projektów wybitnych innowatorów nowoczesnego jazzu ( od Steve’a Lacy’go po Dona Cherry’ego). W 1975 roku w 1976 roku, wraz z żona, Carlą Lugli założył niewielkie wydawnictwo Inctus Records, które miało odtąd być bazą artystycznych koncepcji perkusisty i kompozytora a z czasem stać się ogromną biblioteką nagrań dokumentujących kilka dekad jazzowej awangardy. Pierwszym albumem był autorski „Clangs”, który zrealizował wspólnie z saksofonistą Steve’m Lacy’m. Kolejne to dokumentacja sesji  Andrea Centazzo wraz z Andrew Cyrillem i Lol Coxhillem. Dzisiaj katalogi Inctus Records obejmuje ponad 200 tytułów, z których znamienita większość to dokumenty sesji perkusisty oraz autorskie albumy najwybitniejszych awangardzistów free-jazzu.  Andrea Centazzo  zrealizował ponad dwieście albumów, płyt kompaktowych oraz DVD i jest autorem ponad 400 kompozycji ( w tym opery i symfonii oraz licznych kompozycji solowych), kilku książek o muzyce; jest autorem librett operowych oraz cenionym autorem  artykułów i esejów o muzyce awangardowej. Jest także reżyserem ponad 20 filmów wideo prezentowanych na światowych festiwalach, reżyserował i wystawiał swoje opery oraz sztuki teatralne innych autorów amerykańskich. Andrea Centazzo koncertował jako solista-perkusista i dyrygent ( autorskich kompozycji) wraz z American Youth Symphonic Orchestra, Tina Contemporary Orchestra, Mitteleuropa Orchestra, ER Youth Symphonic Orchestra i wielu innych, znamienitych zespołów i orkiestr. Reżyserował i wystawiał swoje opery oraz sztuki teatralne innych autorów amerykańskich. Jego słynna opera „Tina” była wydarzeniem we Włoszech (1996) i w Kalifornii (1998), gdzie została wystawiona z tłumaczeniem libretta przez Paula Vangelistiego. Andrea Centazzo stworzył także projekty multimedialne, które łączą instrumenty akustyczne, instrumenty elektroniczne i projekcje wideo ( np. multimedialne spektakle „ Mandala”, „Eternal Traveler”,  „Einstein’s Cosmic Messengers”, „R-Evolution”). Po 1986 roku artysta skoncentrował się na produkcji produkcji wideo oraz kompozycji ( zarówno większych form, np. oper, jak i  ścieżek dźwiękowych do filmów i kompozycji orkiestrowych).Przeniósł się do Los Angeles stając się naturalizowanym amerykańskim obywatelem. W 2012 roku Biblioteka Uniwersytetu w Bolonii otworzyła „Fondo Andrea Centazzo„- kolekcję prac, nagrań, dokumentów wybitnego artysty. gdzie wszystkie jego muzyczne utwory są przechowywane i udostępniane studentom, uczonym i muzykom. Andrea Centazzo prowadzi także kursy z zakresu muzyki, perkusji, sztuki, filmu, produkcji multimedialnej i wideo na Uniwersytecie w Bolonii, w Konserwatorium Muzycznym w Stuttgarcie (Niemcy), w High School of Setubal (Portugalia), w  Szkole Artystycznej w Treście oraz wielu innych uczelniach. W 2012 roku – wraz z obchodami 25-lecia Inctus Records –  zaprezentował  w Nowym Jorku 24 koncerty  zrealizowane z  jego udziałem i czołowymi muzykami amerykańskiej awangardy pod kierunkiem Johna Zorna. Dyrygował  także „Koncertem Fortepianowym” Johna Cage’a z udziałem Stephena Drury’ego, Johna Zorna i Philipa Glassa.

Andrea Centazzo jest jednym z nielicznych perkusistów, który konsekwentnie realizuje swoje pomysły łącząc akustyczne brzmienie z solowymi improwizacjami elektro-akustycznymi. Już w 1972 roku wykonał pierwszy  taki solowy koncert, którym zachwycił się sam Robert Moog i dał mu możliwość używania jego słynnego syntezatora. Od  kilku dekad  A. Centazzo pracuje nad tworzeniem multimedialnych spektakli, łącząc muzykę na żywo z tworzonymi przez siebie obrazami wideo, dodając tradycyjne instrumenty ( np. balijskie gamelany) z najnowszą cyfrową technologią muzyczną.

Dionizy Piątkowski