W jakim kierunku zmierza dzisiejszy jazz ? Czy jest jakaś granica, która dzieli dzisiejsze style, brzmienia i nastroje ? Najnowszy album ” Emily’s D-Evolution” basistki Esparanzy Spalding jest nie tylko odpowiedzią na te pytania, ale także ciekawym drogowskazem dla dzisiejszego jazzu. To nowy projekt Esperanzy Spalding i niezwykle odważna mozaika muzyki. Współprodukowany przez Esperanzę i Tony’ego Visconti (znanego ze współpracy z Davidem Bowie) album to elektryzująca porcja muzyki , wzbogacona brzmieniem chórków i syntezatorów. Jak pisze The New York Times „ …to łopocząca na szczycie masztu piracka flaga Black Rock Coalition”. Muzyka momentami bliższa jest rockowej stylistyce np. Prince’a, Dawida Bowie i Kamasi Washingtona niż ortodoksyjnemu jazzowi.
Esperanza Spalding to jedna z dzisiejszych gwiazd amerykańskiego jazzu. Piękna wokalistka i kontrabasistka szturmem podbiła rynek muzyczny. W USA artystka jest gwiazdą pierwszej wielkości: uczestniczyła w trasie koncertowej Prince’a , z Wayne’m Shorterem zagrała w Hollywood Bowl z okazji 70-tych urodzin Herbie Hancocka , z Miltonem Nascimento na festiwalu „Rock in Rio 2011”, a podczas ceremonii wręczenia Oscarów w 2012 roku wspólnie z Southern California Children’s Chorus wykonała ” What a Wonderful World” Louisa Armstronga. W 2011 roku zdobyła nagrodę Grammy dla najlepszego nowego artysty (Best New Artist). Równie entuzjastycznie przyjmowano debiutancki album ” Chamber Music Society” , który – co niebywałe – w ciągu zaledwie kilku tygodni trafił na pierwsze miejsce listy Contemporary Jazz Chart amerykańskiego magazynu Billboard.Kolejny album „Radio Music Society” jest doskonałym zbiorem tuzina samodzielnych przebojów, wspaniałym zestawem perfekcyjnego brzmienia, nowoczesnej aranżacji i wybornej interpretacji.
Na potrzeby nowego projektu, Esperanza skompletowała nowy zespół, w którego skład weszli gitarzysta Matthew Stevens (znany ze współpracy z Christianem Scottem) i perkusista Karriem Riggis (m. in. Madlib i Erykah Badu). Kilka z piosenek, które później znalazły się na krążku muzycy nagrali w obecności niewielkiej widowni w Los Angeles Studio, dzięki czemu soulowe kompozycje wypełnia żywa, energetyczna atmosfera. Doskonałym jest w tym kontekście otwierający płytę utwór „Good Lava” ( muskularne riffy elektrycznego basu, dublowane przez przesterowaną gitarę mieszają się z melodiami, które dryfują poprzez skale). Album promuje wydany w październiku singiel „ One” , który Esperanza Spalding wraz z zespołem po raz pierwszy wykonała w programie Jimmy Kimmel Live! na żywo z Brooklyńskiej Akademii Muzycznej. Natomiast „ Emily’s D+Evolution” po raz pierwszy został przedstawiony szerokiej publiczności w zeszłym roku poprzez serię cieszących się dużym zainteresowaniem koncertów, w tym w słynnej muszli koncertowej Prospect Park Bandshell, w ramach festiwalu Celebrate Brooklyn oraz koncert na Essence Festival w Nowym Orleanie.
Najnowszy album jest już teraz komercyjnym pewniakiem na liście popularności i sprzedaży w USA. Jakby na potwierdzenie swojego pomysłu na karierę i muzykę Esperanza Spalding zrealizowała album, który z pewnością stanie się także jazzowym hitem. Choć artystka świadomie nie unika popowych brzmień i skojarzeń, to jej jazzowe inklinacje stają się natarczywą, choć niezwykle skuteczną manierą. Doskonałe kompozycje ( także własne teksty) perfekcyjnie wyśpiewuje z jazzową , synkopowaną swadą. Podaje jazz jakiego dzisiaj oczekują miliony entuzjastów tej muzyki na całym świecie.