Jakob Bro dał się wcześniej poznać jako muzyk wielu ciekawych sesji w monachijskiej oficynie ECM Records. Był gitarzystą  Paul Motian & The Electric Bebop Band  ( album “Garden of Eden”) oraz grał w kwintecie Tomasza Stańko ( realizując słynny “Dark Eyes” ). Duński gitarzysta zrealizował wcześniej kilkanaście innych albumów, z takimi tuzami jazzu jak Lee Konitz, Bill Frisell, Paul Motian, Kenny Wheeler, Paul Bley, Chris Cheek, Thomas Morgan, Chris Speed, Ben Street, Mark Turner, Kurt Rosenwinkel, Andrew D’Angelo, George Garzone, Oscar Noriega, David Virelles  oraz z lokalnymi, skandynawskimi  muzykami ( Anders Christensen, Jakob Høyer, Jesper Zeuthen, ,Kresten Osgood, Nikolaj Torp czy z  guru duńskiej elektroniki Thomasem Knak). Jakob Bro  jest także artystą honorowanym prestiżowymi nagrodami : jest wielokrotnym laureatem Danish Music Awards , w 2009 i 2013 roku wybrano go do Jazz Denmark’s Hall of Fame, nagrodzony został  Jazz Special’s za najlepszy  album roku (Danish Jazz Record of the Year  za ”Balladeering” oraz „December Song”). Lista wyróżnień jest imponująca : od rekomendacji  Downbeat’s Annual Critics Poll Rising Stars  po tytuł  Composer of the Year . Wspólne nagrania Bro/Knak  oraz tryptyk  „Balladeering”,”Time” i „ December Song” były nominowane do niezwykle ważnej Nordic Councils Music Prize. Natomiast magazyn Down Beat ( w recenzji  poprzedniego albumu gitarzysty dla  ECM Records, „ Bay of Rainbows)  zachwycał się, że „…gitara Bro jest  świetlist a jego muzyka jest zarówno hipnotyczna, jak i dramatyczna”.

 Uma Elmo” to jego piąty album jako lidera zrealizowany dla  ECM Records. Tym razem duński gitarzysta Jakob Bro przedstawia nowe trio z norweskim trębaczem Arve Henriksenem i hiszpańskim perkusistą Jorge Rossym. Po raz pierwszy tych trzech muzyków występowało razem podczas sesji albumowych w studiu Swiss Radio w Lugano, a producentem był założyciel ECM Manfred Eicher. „Uma Elmo” potwierdza niezwykłą synergię i kreatywność muzyków, a magazyn London Jazz News komplementuję, że muzyka trio jest niezwykle spójna i, że „nie ma pośpiechu, bo jest w niej wielka głębia”. Niezwykle ciekawy i kontemplujący jest  „Reconstructing a Dream”, utrzymana w konwencji mrocznej, lirycznej zadumy kompozycja gitarzysty. Natomiast „To Stanko” to wyciszony hołd dla nieżyjącego już, wielkiego polskiego trębacza Tomasza Stańko, który wystąpił z gitarzystą w swoim kwintecie. Innym hołdem złożonym zmarłemu muzykowi jest kompozycja „Music for Black Pigeons”, której sugestywny tytuł nadał saksofonista Lee Konitz. Słuchacze rozpoznają w nim  szeptane, poetyckie brzmienie  trębacza  Arve Henriksena. To znakomity trębacz, który ma za sobą autorski album „Cartography”, zrealizowany w 2008 roku dla ECM Records oraz współpracę z Trio Mediaeval i Tigranem Hamasyanem. Perkusista Jorge Rossy jest dobrze znany fanom jazzu po obu stronach Atlantyku, zwłaszcza z ponad dziesięcioletniej współpracy w pierwszym trio Brada Mehldau.

Dionizy Piątkowski