Jazz Haus Musik – niemiecka oficyna muzyki improwizowanej w swojej wiosennej ofercie zawarła ciekawe albumy, które stylistycznie budują znakomity repertuar oficyny z Kolonii. Bo z jednej strony awangardowy oraz ekspresyjny jazz kwartetu Persevance i trio Silke Eberhard, z drugiej precyzyjne aranżacje The Composer’s Orchestra Berlin oraz kompozycje Jimi’ego Hendrixa, Johna Lennona/Paula McCartney’a i Boba Dylana w ekspresyjnej interpretacje duetu Pinguin Moschner & Joe Sachse.
Kwartert Perseverance (Max Hirth i Christopher Kinz – saksofony, basista Stephan Deller oraz perkusista Tom Friedrich) w sesji „Perplexities On Mar” szuka nowych sposobów na włączenie współczesnych, eksperymentalnych elementów do stylistycznych możliwości tradycyjnego jazzu. Mają przy tym na celu tworzenie muzyki, która jest zarówno słuchalna, jak i bogata w emocje. Zespół w swojej ofercie jest zainteresowany pojawieniem się nowych, przekrojowych stylistycznych wariacji improwizacyjnych, ale bez umieszczania ich wyłącznie na pierwszym planie.
W „All or Nothing At All” wokalistki Barbary Barth jej głos nie jest osadzony w zwykłym trio fortepianowym lub gitarowym, ale raczej w uderzająco efektownej kombinacji brzmień: gra na wiolonczeli Veita Steinmanna i elektroniczne dźwięki wraz z naturalnymi barwami saksofonu i klarnetu basowego Sebastiana Büschera tworzą nową, stylistyczna jakość. Rezultatem jest nieoczekiwana instrumentacja o niezwykłych barwach oraz ciekawe interpretacje zarówno autorskich kompozycji, jak i standardów („Midnight Sun”, „Ten Thausand Miles”, „Smile”).
Znana z kilku wcześniejszych albumów The Composer’s Orchestra Berlin kierowana przez Hazel Leach zarejestrowała dotąd ponad 150 kompozycji trzydziestu kompozytorów, którzy wykorzystują tę szczególną, orkiestrową strukturę. Jawi się zatem brzmienie zawieszone między big bandem a improwizującą orkiestrą kameralną. Hazel Leach stworzyła przy tym precyzyjną platformę eksperymentalną dla muzycznych pomysłów, z wyraźnym celem ignorowania wszelkich stylistycznych granic. Tym razem album „ Exoplanet: Plays The Music of Christian Korthals” zawiera kompozycje saksofonisty Christiana Korthalsa, który od lat jest znanym i cenionym niemieckim autorytetem twórczym.
Puzonista Andreas Schickentanz wraz z perkusistą Björnem Lückerem przedstawia sesję „Fields & Places”. Są to osobiste obrazy, często powiązane z określonym otoczeniem lub doświadczeniem. Używając wyciszeń i efektów elektronicznych, Schickentanz tworzy nowe i indywidualne odcienie, kolory i wariacje dźwiękowe. Natomiast „MushMix” to inteligentnie ustrukturyzowana, wysoce komunikatywna improwizowana przygoda trio ( saksofonistka Silke Eberhard , gitarzysta Jörg Shippa i basista Horst Nonnenmacher). Brzmienie albumu zorientowane jest jednak na twórczość gitarzysty, opierająca się często wokół rocka, przebojowej melodii i specyficznego muzycznego humoru. Spontaniczne interakcje odgrywają tutaj główną rolę i często dostarczają „fałszywych tropów”, które zespół spontanicznie przekształca we wzajemne chwile zaskoczenia, dostarczając słuchaczowi nieprzerwanego strumienia nieoczekiwanych przyjemności.
Podobnym tropem poszedł duet tubisty Pinguina Moschnera i gitarzysty Joe Sachse. „Play The Music of Jimi Hendrix” to wirtuozerska zabawa i żartobliwia interpretacja dziesięciu utworów Jimi’ego Hendrixa, hitu Lennona i Mc Cartney’a ( „Sgt.Pepper’s Lonely Hearts Club Band”) i standardu Boba Dylana („All Along the Watchtower”). Jako duet Uncovered Mermen dokonale bawią się improwizując popularne tematy („Red House”, „Fire”) genialnego rockmana. Dziki duch improwizacji Hendrixa jest punktem wyjścia dla swobodnych, jazzowych improwizacji tuby i gitary.