W szczególny sposób będzie celebrować swoje 60-te urodziny japońska pianistka i kompozytorka Satoko Fujii. W nowym roku chce zrealizować dwanaście wyjątkowych albumów, z których każdy będzie stanowił odrębna, stylistyczną formę i nowy projekt wybitnej, awangardowej artystki. W Japonii osiągnięcie wieku 60 lat jest tradycyjnie tak ważne, że istnieje specjalne słowo określające ten moment życia: kanreki. To chwila na zapamiętanie osiągnięć życiowych i pozostawienie dawnych kłopotów za sobą. Dostojny 60-latek wchodzi zatem w kolejny etap życia z całą radością i entuzjazmem, jakby oczekiwał nowego narodzenia. Satoko Fujii, aby uczcić swoje sześćdziesiąte urodziny, do autorskiej dyskografii ( która obejmuje już ponad 80 albumów) chce dodać kolejny tuzin, który zrealizuje tylko w 2018 roku. Zamiast spokojnie rozkoszować się „ kanreki”, Satoko Fujii podejmuje odważne zadanie i przedstawi dwanaście, nowych projektów artystycznych. ” Choć to czas na refleksję – mówi pianistka – to ciągnie mnie do rzeczy nowych, chcę coś nowego tworzyć, pokazywać, że jestem jeszcze w awangardzie”.
Urodzinowe obchody Satoko Fujii rozpocznie już w styczniu 2018 roku i zrealizuje album „ Solo ”- nagranie na żywo w unikalnym akustycznie Yume Mikan Hall w Yawatahama. Cały program ma być oparty tylko o improwizacje pianistki. Kolejne dwa krążki ( wszystkie wydawnictwa ukażą się w Libra Records – oficynie artystki) to premierowe nagrania grupy Atody Man oraz album z kultowym kwartetem Kaze – grupą współpracującą z trębaczami Natsuki Tamurą i Christianem Pruvostem oraz perkusistą Peterem Orinsem. W marcu premiery „ Summer of 90’s” z autorską Orkiestra Berlin oraz japońską jej mutacją – Orchestra Tokyo. Ponadto nowe albumy zawierać będą premierowe nagraniowe nowego trio ( piano, bass, drums) oraz album „ This Is It !” zrealizowany w trio z udziałem Satoko Fujii, Natsuki Tamurą na trąbce i Takashim Itani na perkusji. Nagrany zostanie także „ Intelsat”- duet z australijskim pianistą Alisterem Spence oraz „Mayem” – album z włoskim saksofonistą sopranowym Giannim Mimmo i amerykańskim basistą Joe Fondą.
Satoko Fujii to jeden z najbardziej oryginalnych artystów współczesnego jazzu. Jest, jak pisze John Fordham w The Guardian. „wirtuozowskim improwizatorem fortepianu, oryginalnym kompozytorem i liderem zespołu, który zawsze ma najlepszych muzyków do realizacji swoich projektów”. Od lat Sakoto Fujii prowadził jedne z najbardziej konsekwentnie działających zespołów współczesnej muzyki improwizowanej, w tym kwartet Ma-do, zespół Min-Yoh Ensemble oraz elektryzujący kwartet z awangardową perkusją, Tatsuyą Yoshidą. Nieczęsto nagrywa jako solistka bez artystycznej opieki męża, trębacza Natsuki Tamury. Satoko Fujii okazała się przy tym artystką niezwykle wszechstronną, doskonale odnajdującą się zarówno grając solo , w duetach, w triach i kwartetach, jak i z orkiestrami. Może dlatego, że zawsze to ona rozdaje karty, rezerwując dla siebie funkcję lidera, względnie – mając do pomocy Natsuki Tamura – współlidera. Dzisiaj, dostojna jubilatka to światowej sławy artystka. Kompozycje, które tworzy, są unikalną mieszanką jazzu, muzyki współczesnej i tradycyjnej muzyki japońskiej. Tajniki muzyki jazzowej zgłębiała studiując w bostońskim Berklee College of Music oraz w New England Conservatory, gdzie jej nauczycielami byli między innymi Herb Pomeroy, Bill Pierce oraz George Russell, Cecil McBee i Paul Bley. Pierwsze profesjonalne nagrania zrealizowała w 1991 roku w składzie ponad dwudziestoosobowego Juggernaut Big Band, rok później pojawiła się na płycie formacji Tobifudo, zrealizowała także wspólne sesje z Paulem Bley’em. W Stanach poznała trębacza jazzowego Natsuki Tamurę ( przyszłego męża), który jest także jej partnerem w projektach muzycznych. Wspólnie założyli wytwórnie Libra Records, dla której dokumentują swoje projekty oraz sesji zapraszanych do współpracy muzyków. Najciekawsze albumy Satoko Fuji wydaje jako Minamo (duet ze skrzypaczką Carlą Kihlstedt), 2 Piano Duo (z pianistką Myrą Melford), NatSat (duet z mężem Natsuki Tamurą), Toh-Kichi (z legendarnym perkusistą Tatsuo Yoshidą) oraz z autorskim Satoko Fujii Trio (z basistą Mark’em Dresserem i perkusistą Jimem Black’em) i New Trio (z basistą Toddem Nicholsonem i perkusistą Takashi Itani).Pojawia się w zespołach Junk Box (trio z Tamurą i perkusistą Johnem Hollenbeck’em), Kaze (kwartet z mężem, drugim trębaczem Christianem Pruvostem i perkusistą Peterem Orinsem), Satoko Fujii Four, Satoko Fujii Quartet , Min-Yoh Ensemble (z puzonistą Curtisem Hasselbringiem i akordeonistką Andreą Parkins). Do tego należy doliczyć liczne składy big-bandowe, z flagowym Satoko Fujii Orchestra New York. Jej najważniejsze albumy to z pewnością „South Wind: „Jo”, „Kitsune-bi”, „April Shower”, słynna „Illusion Suite”, „ Live in Japan 2004 „ „Chun”, „ Watershed “, „ Rafale”, „ Satoko Fujii Orchestra New York: Eto”, ” Muku”, “Spring Storm”, “Orchestra New York – Eto”, solowy album “Himmel”, nagrany współnie z Paulem Bley’em “Something About Water”, „Watershed” “Satoko Fujii Orchestra new York – Fukushima”, “Kisargi” oraz „Muku” ( z Natsuki Tamurą), „Gato Libre- Kuro”, „Gato Libre – Shiro”, „Kaze-Tornado”, „Satoko Fujii Orchestra Tokyo – Live !”, „Satoko Fujii Orchestra New York – Summer Suite”, „Satoko Fujii Quartet 0 Live At Jazz Room Cortez”. Satoko Fujii zyskała również pozycję jednego z czołowych kompozytorów dla dużych zespołów jazzowych a prestiżowy amerykański Cadence Magazine określił japońską pianistkę „ Ellingtonem free jazzu „.