W 2013 roku Sony Music „wskrzesiło” legendarną OKeh Records. OKeh Records  założył w 1916 roku niemiecki wydawca  Otto Heinemanna. Początkowo, korzystając z katalogu Odeon Records, wydawał wodewilowe przeboje i  popularne piosenki imigrantów. Zarejestrował pierwsze nagrania bluesa: była to  płyta 78-obrotowa  nagrana  przez czarną śpiewaczkę Mammie Smith. Nagrany  wtedy,  w sierpniu 1920 roku ,,Crazy Blues” rozprowadzany był  przez  sklepy  płytowe  ,,czarnego Nowego Jorku”. Dla tej m.in.  płyty  ukuto  nazwę-symbol:  ,,race  record”,  płyty  z  muzyką  przeznaczoną   wyłącznie   dla  Czarnych  odbiorców.  Nowojorski  establishment  domagający  się  muzyki  dla siebie wykreował (od  1923 roku)  dzięki  zabiegom  Columbia Records, śpiewającą ,,race  music”, Bessie Smith.  Później w barwach OKeh Records wychodziły płyty nagrywane przez wtedy najważniejszych jazzu i bluesa. Teraz jest to oficyna, w której prezentowani są artyści poszukujący ”globalnych środków wyrazu w jazzie”. Nakładem wydawnictwa ukazały się płyty artystów-innowatorów m.in. Billa Frisella, Sonny’ego Rollinsa, Johna Medeskiego, trio Medeski-Martin-Wood,  Branforda Marsalisa, Johna Scofielda, Nilsa Pettera Molvaera. Ale w najnowszym katalogu są także nagrania, które ocierając się o jazz stanowią doskonałą forpocztę, tego co nazwać można preludium do tej muzyki:  subtelny „Chian of Day” norweskiej wokalistki Silje Nergaard ( z gościnnym udziałem Kurta Ellinga) czy ocierający się o smooth popowe nastroje „Slow Motion Miracles” chicagowskiego wokalisty Sachala Vasandani’ego. Polskim akcentem w katalogu Okeh Records jest album  „Aura”  znamienitego  trio RGG.

Dionizy Piątkowski