Ekspansywna Blind Raccoon w swej najnowszej ofercie ma ogromny zestaw dzisiejszego, amerykańskiego bluesa, soulu, folku, rhtymn’n’bluesa oraz sesji ”american roots”. To doskonała dokumentacje, tego co dzieje się w muzyce amerykańskiej poza ofertą komercyjnych oficyn i korporacyjnych gigantów fonograficznych. Warto sięgać  zatem po nagrania  niezależnych firm fonograficznych, takich jak  Hog Heaven, Qualified, Poquois, Self, Blueskitty a nade wszystko Blue Heart Records, rekomendowanych przez oficynę  rzutkiej „damy bluesa” – Betsie Brown i jej Blind Raccoon.

The Mighty Soul Drivers  rozkochani są brzmieniem „Memphis Soul” i doskonale wpisują się w tę kultową tradycję. Album „I’ll Carry You Home”  ( Hoh Heaven Records) przedstawi energetyczne i stare „samorodki” muzyki soulu, które teraz odnajdują się w doskonałej, nowoczesnej interpretacji formacji The Mighty Soul Drivers. To uznany w Stanach band, który w ciągu ostatniej dekady zdobył wiele prestiżowych nagród i wyróżnień, nagrał kilka ciekawych albumów i szykuje się na podbój …europejskich estrad.

Amerykańską publicznością i uznaniem cieszy się nowojorski duet Joanne Lediger & Robert Hill. Ich najnowszy album „Revelation”( Self Records) jest konsekwentną, artystyczną drogą: gitarzysta, wokalista i harmonijkarz od kilkunastu lat  koncertuje i nagrywa z wokalistką. Ich nowa piosenka „Preacher’s Blues”  z najnowszego albumu zdobyła wyróżnienie w  prestiżowym ISC Songwriting Competition. Instrumentalny utwór „Slide On Rye” z debiutanckiego albumu „Slide On Rye” zdobył  pierwsze miejsce w konkursie magazynu Guitar Player. Robert Hill koncertował także z Jaimoe (Allman Bros.), Duane Betts (Allman Betts Band), Levonem Helmem (The Band), Johnem McEuenem (Nitty Gritty Dirt Band), Kim Simmonds (Savoy Brown), Rickiem Danko (The Band), Tony Trischką, Rory Block i Debbie Davies. Joanne Lediger jest wokalistką od  ponad trzech dekad i  miała okazję nagrywać I konceryowaćz takimi artsytami, jak Joe Cocker, Derek Trucks, Dr. John, Larry Campbell, Buddy Cage, David Nelson, Cornell Dupree, Chuck Rainey, Jorma Kaukonen i Jack Casady, Jako zespół Joanne Lediger & Robert Hill byli atrakcją wielu w USA ( w tym tych najważniejszych dla bluesa, czyli King Biscuit Blues Festival i Mother’s Best Festival).

The Ron Kraemer Trio powstało w 2019 roku i muzycznie ukształtowało się podczas pandemii 2020-21. Trio tworzą gitarzysta i wokalista  Ron Kraemer, kontrabasista i wokalista Gregg Germony  oraz perkusjonista Michael Finley. Na potrzeby sesji „Sarasota Swing” (Poqiuis Records)  zaproszono także saksofonistę i organistę Reggie’go Murray’a. Powstał ciekawy, swingowy album ze spora domieszką be-bopowego bluesa oraz zgrabnych latynoskich odniesień. Nagranie brzmi, jak klasyczne, swingowe sesje z lat 50-tych i 60-ych, których bohaterami byli wybitni gitarzyście jazzu: Wes Montgomery, Jimmy Smith czy Kenny Burrell. Ron Kraemer doskonale odnajduje się w tej stylistyce i czynu z „Sarasota Swing” klasyczna pozycję dobrego, bluesowego, nowoczesnego jazzu.

Równie „klasyczny” jest w swojej muzyce Yates McKendree. Urodzony w Nashville i wychowany w studiu nagraniowym Rock House ojca ( Kevina McKendree) , dorastał słuchając i grając z wieloma wspaniałymi muzykami. Choć jest dwudziestolatkiem jego kariera trwa już prawie dziesięć lat: regularne grywał  w znanych muzycznych klubach rodzinnego Nashville, koncertował – jako „cudowne dziecko” – w Stanach i Europie. W 2020 roku Yates  McKendree zdobył nagrodę Grammy za rolę inżyniera i muzyka w filmie „Tall Dark & Handsome” Delberta McClintona. Album „Buchanan Lane” ( Qualified Records) zawiera oryginalne kompozycje, które Yates McKendree napisał wspólnie z Garym Nicholsonem, wszystkie utrzymane w stylistyce bluesa i soulu. Oczywiście nacisk emocji położony jest na wokalistykę Yatesa, to sesję rekomenduję także udział znakomitych muzyków:  Steve Mackey na kontrabasie, Big Joe Maher na perkusji, Jim Hoke – saksofony, Andrew Carney –  trąbka,  Roland Barber- puzon. Album „Buchanan Lane” jest autorskim debiutem wytrawnego artysty i z pewnością rozpoczyna karierę solową  wokalisty.

Jennifer Milligan i Pascal Fouquet są wielojęzycznymi artystami. Ich debiutancki album „Soul Burnin” uczynił duet finalistami International Blues Challenge 2019 i pozwolił włączyć się w koncertowy wir Memphis i Chicago. Teraz  duet Lil’ Red & The Rooster dzielą czas między USA i Europę znajdując czas na realizację kolejnego albumu „Keep On” ( Blue Heart Records). W realizowanej w Chicago sesji udział wzięli m.in. perkusista Kenny Smith, basista Felton Crews na basie, nominowany do Grammy Award harmonijkarz i wokalista Billy Branch oraz saksofonista barytonowy Jean-Marc Labbé. Nowe oryginalne utworzy w ciekawej stylistyce  „retro modern blues sound” doskonale definiują muzykę francusko-amerykańskiego zespołu.

Dionizy Piątkowski