Amerykański pianista Keith Jarrett jest jednym z najwybitniejszych wirtuozów jazzu. Od kilku dekad jest „frontmenem” monachijskiej oficyny ECM Records, dla której zrealizował najważniejsze albumu w historii jazzu. Poruszając się z gracją w standardowym jazzie równie doskonale odnajduje się w solowej improwizacji oraz muzyce klasycznej. Dzięki swej nienagannej technice wykonawczej i wykształceniu, z powodzeniem sięga do wszystkich obszarów jazzu, jak też wspaniale porusza się  wśród klasycznych, europejskich form. Jako wybitny pianista oraz improwizator stworzył nowy styl pianistyki jazzowej. Jego niezwykłe talenty improwizatorskie sprawiają, że potrafi dwoma długimi utworami wypełnić cały koncert. Także jego trwałe związki z ECM Records ( i jej charakterystycznym brzmieniem) pomogły w rozwoju jego osobowości. Ale nagrał także bardzo wiele dzieł klasycznych, głównie z repertuaru J.S.Bacha, Dimitra Szostakowicza, Arvo Pärta, Bela Bartóka i Samuela Barbera, oraz  współpracując z takimi artystami, jak Michelle Makarski, Kim Kashkashian czy Gidon Kremer.

Keith Jarrett jest  jednym z najbardziej olśniewających talentów improwizatorskich, który cieszy się zarówno uznaniem krytyków, jak i jazzowej publiczności. Dla nich mógłby rejestrować każdy koncert i wydawać na płytach. W lutym 1987 roku Keith Jarrett nagrał pierwszy tom „Das Wohltemperierte Klavier” Jana Sebastiana Bacha. Była to pierwsza z serii uznanych płyt Jarretta z kompozycjami Bacha, które zrealizował dla ECM Records. 7 marca 1987 roku, przed wydaniem płyty studyjnej, Keith Jarrett wykonał na żywo cały pierwszy tom w nowojorskim Troy Savings Bank Music Hall. Teraz koncert ten ECM Records  prezentuje archiwalnym nagraniem „ Concert Recording”.

Das Wohltemperierte Klavier” J.S. Bacha to dwa tomy preludiów i fug we wszystkich 24 tonacjach durowych i mollowych.  J.S. Bach tom pierwszy ukończył w 1722 roku, w wieku 37 lat, gdy pracował w Köthen w Niemczech. Tom drugi powstał dwie dekady później w Lipsku. Oba tomy wydano drukiem w 1801 roku, czyli prawie pół wieku po śmierci kompozytora. Przez następne wieki muzyka ta miała istotny wpływ na kompozytorów od Mozarta, Beethovena i Chopina, po Brahmsa, Szostakowicza  i wielu innych.

Znany ze swoich jazzowych improwizacji Keith Jarrett zaskoczył słuchaczy swoją poetycką powściągliwością, zdecydował się nie narzucać swojego stylu i pozwolić kompozycjom wybrzmieć naturalnie. „Ta muzyka nie potrzebuje mojej pomocy – mówi o sesji Keith Jarrett – linie melodyczne same w sobie są dla mnie ekspresyjne. Sam ich kierunek i kombinacje są ekspresyjne z natury”. Natomiast prestiżowy  magazyn Gramophone napisał: „W wykonaniu tym tempo, frazowanie, artykulacja i ozdobniki są przekonujące. Zarówno instrument jak i artysta to media, przez które muzyka płynie naturalnie, bez niepotrzebnych ulepszeń”.

Dionizy Piątkowski