Zimowe nagrania z katalogu ECM Records  zwiastują przeurocze, jazzowe „jaskółki”. Wszystkie z oczywistym i charakterystycznym brzmieniem tej wytwórni ( „ brzmienie powyżej ciszy”) oraz  i jej bezkompromisowego szefa Manfreda Eichera. Wśród najciekawszych ukazały się nie tylko nagrania Johna Surmana („Invisible Threads”), Mathiasa Eicka ( „Ravensburg”),  saksofonisty  Andy’ego Shepparda ( „Romaria”), Vijay Iyera ( „Far From Over”), Bjorna Meyera ( „Provenence”), koncertowy The Standards Trio – Keitha Jarretta ( „After The Fall”) ale także  nowe albumy kwartetu Nicolasa Massona, kwintetu Thomasa Stronena, debiut dla ECM trio japońskiego perkusisty Shinye Fukumori, filmowy „Descansado-Songs For FilmsNormy Winston, flagowe trio Bobo Stensona ( „Contra La Indecision” ) oraz solowy recital organisty Kit Downesa („Obsidian”).

Po dwóch wydanych przez ECM albumach tria Third Reel, szwajcarski saksofonista i klarnecista Nicolas Masson występuje w roli jedynego kompozytora i muzyka kwartetu. Grupa, która w swoim oryginalnym składzie istnieje od dekady, dała się wczęsniej poznać publiczności koncertowej jako Nicolas Masson’s Parallels. Kompozytorski styl jej lidera pobudza kreatywność pozostałych instrumentalistów. Imponujące muzyczne pejzaże składają się z pięknych, balladowych dźwięków pianisty Colina Vallona, melodyjnych partii basu Patrice’a Moreta oraz subtelnego rytmu nadawanego przez Lionela Friedli. Na pierwszy plan wysuwają się mocne i czyste dźwięki saksofonu, a także eleganckie brzmienie klarnetu Massona. Album „Travelers” został nagrany w Auditorio Stelio Molo w Lugano a producentem sesji jest oczywiście Manfred Eicher.

Dla perkusisty Shinya Fukomori  album „ For 2 Akis” jest ECM-owskim debiutem jego japońsko-francusko-niemieckiego trio. Shinya Fukumori jest również głównym kompozytorem utworów grupy. Dba o to, aby zarówno saksofonista tenorowy Matthieu Bordenave oraz pianista Walter Lang mieli odpowiednio dużo miejsca dla swojej ekspresji. Matthieu Bordenave posługuje się pozornie delikatnym, a jednak pełnym emocjonalnego ładunku brzmieniem, natomiast Walter Lang  ( jeden z muzycznych partnerów Lee Konitza !) jest instrumentalistą niezwykle subtelnym. Muzykę perkusisty wyróżnia niezwykle kreatywne podejście do melodii. Jego grę na perkusji cechuje wielka dbałość o szczegóły, a także pieczołowitość w pracy nad odpowiednim dźwiękiem, gdzie najważniejszą rolę odgrywa przestrzeń, oddech i powietrze. Podejście to przekłada się również na atmosferę jego swobodnych, dryfujących ballad. Grając razem, muzycy stworzyli dzieło bardzo świeże i oryginalne.

W 2015 roku, pianista i organista Kit Downes w ramach zespołu zrealizował debiutancki album „Time Is A Blind Guide” , który był zarazem debiutem pianisty w katalogu ECM Records. Album ten sprawił, że młody pianista został okrzyknięty przez krytyków jednym z największych jazzowych talentów.  Najnowszy album „Obsidian” ma niewiele wspólnego z ortodoksyjnym jazzem, ale nie ulega wątpliwości, iż muzykę tę mógł nagrać jedynie improwizator o bardzo wyrafinowanej wrażliwości. Wrażliwość tą kształtowały rozmaite muzyczne doświadczenia: Kit Downes pracował niegdyś także jako jako organista kościelny. Zainteresowany eksplorowaniem możliwości brzmieniowych organów, artysta powrócił do gry na tym instrumencie. W listopadzie ubiegłego roku producent Sun Chung wybrał się z Downesem do trzech angielskich kościołów – Jana Chrzciciela i Św. Edmunda w Suffolk oraz słynnego Union Chapel Church w londyńskim Islington. Wszystkie trzy posiadają diametralnie różną akustykę, a przede wszystkim – organy o zupełnie odmiennej charakterystyce brzmieniowej. Kit Downes w niezwykle kreatywny sposób muzycznie zakreślił każdy z tych wspaniałych instrumentów podając impresyjne brzmienia intelektualnego organisty. „Obsidian” jest solowym pomysłem na budowaniu nastroju i brzmienie ( w „ Modern Goods” dołącza do niego saksofonista tenorowy Tom Challenger), perfekcyjnie zagranym i subtelnie eksponowanym.

Norweski perkusista i kompozytor Thomas Strønen prezentuje nieznaną dotąd wersję swojego akustycznego formacji  Time Is A Blind Guide,  teraz jako  kwintetu ( z nową pianistką – urodzoną w japońskiej Wakayamie, Ayumi Tanaką). W swoich improwizacjach, Ayumi Tanaka poszukuje dróg łączących Norwegię z Japonią, co doskonale wpisuje się w kompozytorski styl Strønena, zostawiający wiele przestrzeni poszczególnym muzykom. Podobnie jak miało to miejsce na debiutanckim albumie „ Time Is A Bling Guide”  niebagatelną rolę odgrywa tu sekcja smyczkowa. Kwintet zawiera w sobie zarówno trio smyczkowe, jak i fortepianowe, a znakomita produkcja Manfreda Eichera eksponuje wszystkie detale brzmieniowe i niuanse harmoniczne, tak istotne dla tej muzyki. Album „ Lucus” został nagrany  także w słynnym Auditorio Stelio Molo w Lugano, studiu znanym z doskonałych warunków akustycznych.

Dionizy Piątkowski