Londyńskie trio The Comet Is Coming tworza popularni muzycy skrywający się pod enigmatycznymi pseudonimami: Danaloque (Dan Leavers), Shabaka (Shabaka Hutchings) i Betamax (Max Hallett). „Hyper-Dimensional Expansion Beam” to czwarty studyjny album trio, ale wydany tym razem w prestiżowej, jazzowej oficynie Impulse Records. To przełom w karierze zespołu i – być może – gwarancja światowych sukcesów.
The Comet Is Coming powstał, gdy Soccer96 (duet Danalogue i Betamax) – przykuł uwagę saksofonisty jazzowego Shabaki Hutchingsa. Po kilku próbach nadarzyła się okazja do wspólnego występu i właśnie wtedy narodziła się wyjątkowa energia między muzykami. Związek ten jest wynikiem, jak to opisuje Danalog: „algorytmu losu”; wszyscy uczęszczaliśmy do Guildhall School of Music, gdzie Dan i Max się poznali – ale Dan i Shabaka byli opowieścią o utraconych kontaktach, ponieważ mieli tego samego nauczyciela gry na saksofonie. Na szczęście algorytm losu poprowadził trio razem”. Album „Hyper-Dimensional Expansion Beam” jest koncepcyjnie bliski ich płycie “Trust In The Life Force of the Deep Mystery” z 2019 roku. Już wtedy trio obsypane zostało ważnymi rekomendacjami I recenzjami ( od NPR, Rolling Stone, Pitchfork po The New Yorker, Washington Post). Zapowiedzią nowej sesji był – doskonale przyjęty w streamingu – singiel “The Afterlife”. Po covidowym lockdownie, trio trafiło do Real World, studia Petera Gabriela. Pod kierunkiem Kristiana Craiga Robinsona rozpoczęło czterodniowy proces nagrywania, kierowany zbiorową intuicją i transcendentną improwizacją. „Potem Danalogue i Betamax skrupulatnie samplowali nagrania zespołu, wplatając w nagrania dźwięki z mikroskopijną wręcz dbałością o szczegóły. W efekcie tego procesu „destylacji” otrzymaliśmy głęboki, spójny przekaz muzyczny o przyszłości technologii, ludzkości, duchowości i łączności wszechświata. To samo dzieje się z rockiem” – wyjaśniają genezę sesji muzycy The Comet Is Coming.