Projekt ten to symptom naszych czasów i pomysł, jak pogodzić to, co piękne, popularnie i doskonałe z arcyciekawą i prostą realizacją. Na taki luksus kreacji pozwolić sobie mogę tylko nieliczni. Może właśnie dlatego sukcesem są fortepianowe wariacje m.in piosenek ABBA – kultowej formacji muzyki rozrywkowej ( i całej pop-kultury) grane przez nadwornego kompozytora kwartetu, Benny’ego Anderssona i zrealizowane dla spiżowej oficyny wielkiej klasyki, firmy Deutsche Grammophon. Te pozornie wykluczające się płaszczyzny stworzyły album o niezwykle ciekawej strukturze, subtelnym brzmieniu i nieskazitelnościach aranżacyjnych oraz kompozytorskich legendarnego, szwedzkiego artysty, twórcy piosenek i współzałożyciela grupy ABBA.

„ Piano ” to 21 utworów obejmujących całą dotychczasową twórczość  Benny’ego Anderssona. Znalazły się tu utwory ze wszystkich etapów jego kariery w aranżacjach na fortepian solo. Piosenki zespołu ABBA, musicale oraz kompozycje solowe zostały na nowo zaaranżowane na fortepian i wykonane przez samego kompozytora. Album „ Piano ”  został perfekcyjnie zarejestrowany pod okiem inżynier dźwięku Linn Fijal  z RMV Studios.

Mówiąc o początkach pracy nad albumem, Benny Andersson mówi: „ …w trakcie nagrań zorientowałem się, że utwory, które wybrałem, są integralną częścią mnie.  Próbując uchwycić ich istotę, uświadomiłem sobie, że im więcej warstw z nich zdejmuję, tym lepiej czuję muzykę, niezależnie od tego, czy powstała w zeszłym roku, czy 40 lat temu. W pewien dziwny sposób czuję, jakbym odczytywał swój własny pamiętnik. Ten proces diametralnie różni się od sposobu, w jakim pisałem dawniej. To było bardzo przyjemne. Nawet bez basu, perkusji, gitar, smyczków i partii wokalnych, te piosenki wciąż mają w sobie coś specjalnego. Uświadomienie sobie tego dało mi wiele satysfakcji”. Delikatne, poruszające i emocjonalne aranżacje, uwypuklają swoistą teatralność muzyki, która zawładnęła sercami milionów słuchaczy na całym świecie. Wśród kompozycji są zarówno hity kwartetu ABBA ( „ I Let The Music Speak”, „ Thank You For The Music” czy “Happy New Year”), jak i mniej znane kompozycje B. Andressona („ Aldrig”, „ Stockholm By Night”, ” The Day Before You Came”, “ Midnattsdans”, “ Målarskolan”, ” Mountain Duet”, “Flickornas Rum”, “Tröstevisa”, ”En Skrift I Snöen”, “I Gott Bevar”). Wersje, które znalazły się na „ Piano ” mają w sobie coś z tajemniczości muzyki klasycznej. Świat fortepianowej muzyki poważnej zawsze stanowił dla kompozytora źródło inspiracji ,teraz ukazując także wyjątkowy talent Benny’ego Anderssona – dar układania pięknych melodii.

Dionizy Piątkowski