W ofercie wielu ciekawych nagrań współczesnego jazzu, jak perełki jawią się nagrania, które powstały kilka dekad temu, najczęściej zaginęły w archiwach wytwórni a dopiero teraz, po latach, są cyfrowo obrabiane i przygotowywane do swoich premier. Tak w ostatnich miesiącach poznaliśmy nieznane i nigdy dotąd nie publikowane nagrania Stana Getza, Milesa Davisa i Johna Coltrane’a.
„Blue World” to kolejny album z tej „archiwalnej” serii, wydany przez Impulse Records po olbrzymim sukcesie zaginionych taśm kwartetu Johna Coltran’ea. Sukces albumu „ Both Directions At Once: The Lost Album” – sesji z niewydanymi wcześniej kompozycjami Johna Coltrane’a i jego kwartetu z 1963 roku przerósł najśmielsze oczekiwania. Album „Both Directions” znalazł się 21 miejscu prestiżowej Billboard Top 200 i podbił listy sprzedażowe jazzowej płyty na niemal całym świecie ( archiwalne nagranie dotarło do pierwszej dwudziestki mi.in Wielkiej Brytanii, Francji, Niemczech, Japonii, Austrii, we Włoszech) a globalna sprzedaż przekroczyła ćwierć miliona sztuk na całym świecie.
Zarówno “Both Directions At Once: The Lost Album”, jak i “Blue World” zrealizował najsłynniejszy kwartet nowoczesnego jazzu – The John Coltrane Quartet ( John Coltrane – saksofon tenorowy, McCoy Tyner – fortepian, Jimmy Garrison – kontrabas oraz Elvin Jones – perkusja). W 1964 roku John Coltrane i jego Quartet weszli do Van Gelder Studios i w bezprecedensowy dla Coltrane’a sposób nagrali nowe wersje jego najpopularniejszych kompozycji („Naima”, „Village Blues”, „Blue World”, „Like Sonny”, „Traneing In”). W tym samym roku kwartet zrealizował przełomowe dla jazzu albumy „A Love Supreme” oraz „Crescent”. John Coltrane znalazł jednak czas by ponownie zebrać kwartet i nagrać swoje wcześniejsze kompozycje. Zrealizowana na analogowej taśmie, 24 czerwca 1964 roku, 37-minutowa sesja została zmiksowana przez legendarnego Rudy’ego Van Geldera. Dopiero po ponad pół wieku, z oryginalnej analogowej „taśmy matki” producent Kevin Reeves w nowojorskim Universal Music Mastering Studio przygotował zestaw nagrań, które zawarto na kompaktowym „Blue World” ( wersję winylową przygotował Ron McMaster w kalifornijskim Capitol Studios).
„Blue World” pokazuje osobisty rozwój Johna Coltrane’a a także ewolucje charakterystycznej interakcji miedzy członkami słynnego kwartetu. Jest także dokumentem uzupełniającym geniusz nagrań „A Love Supreme” oraz pokazującym artystyczną drogę, jaką stworzył kwartet Johna Coltrane’a dla rozwoju nowoczesnego jazzu. Przez zaledwie siedem lat John Coltrane stworzył muzykę, która stała się podstawą nowoczesnego jazzu. Do dzisiaj wznawiane są nieznane nagrania Coltrane’a, które swym rewolucyjnym zamętem udowadniają, jak ogromną energią naładowany był „moment kreacji” poszczególnych kompozycji. Nowe spojrzenie na modern-jazz i dowolne traktowanie dyscypliny jazzowej spotykały się początkowo ze zrozumiałą krytyką. Ostra, momentami wręcz brutalna gra wywoływała z jednej strony ataki krytyków, z drugiej zaś zachwyt entuzjastów jazzowej awangardy.