Niemiecki oktet Nordsnø Ensemble jest znany z surowego połączenia nordycko-skandynawskiego folkloru z niczym nie krępowanym, współczesnym jazzem. Tym razem muzycy formacji (wokalistka Anna Berglund, saksofonista i flecista Vincent Dombrowski, puzonista Ken Dombrowski, gitarzystka Lucy Liebe, pianista Sandro Saez, basista Vincent Niessen oraz perkusiści Lukas Schwegmann i Johannes Metzger) zaprosili do współpracy brytyjskiego pianistą Kita Downsa proponując album „Ett Omaka Par” – koncepcyjną podróż przez wzajemne oddziaływanie przeciwieństw: fantazji i rzeczywistości, wiary i wątpliwości.
Sesja ( i trzecia w dyskografii płyta zespołu) stanowi znaczące odejście od twórczości ośmiu członków, została nagrana w ciągu dwóch dni w kościele Philipus & Rimbert w Hamburgu oraz podczas występów na żywo przed publicznością. „Ett omaka Par” jest świadectwem artystycznej wizji zespołu, łącząc elementy muzyczne i tematyczne: struktura albumu i powtarzające się tematy oferują prowokujące do emocjonalnej kreacji. Z jednej strony umiejscowione w melancholijnym skandynawskim folku, z drugiej strony uwikłane w napięcia swobodnej improwizacji. Nordsnø Ensemble wykorzystuje skomplikowaną harmonię, słowo i lamentujące melodie wokalne, rozbudowane techniki instrumentalne i skomplikowane muzyczne konwersacje, splatając historię przez siedem ciekawych, autorskich kompozycji.
Kolorytu sesji dodaje pianista Kit Downes, obsadzony tutaj w roli przewodnika-organisty. To uznany artysta, laureat prestiżowej BBC Jazz Award i Mercury Music Award . artysta z ekskluzywnym kontraktem ECM Records. Dał się poznać znakomitymi koncertami solowymi (grając na fortepianie, organach kościelnych i fisharmonii) oraz z autorskimi zespołami Enemy, Troyka oraz Elt. Współpracuje z takimi artystami jak Squarepusher, Empirical, Benny Greb i Sam Amidon, ze skrzypkiem Aidanem O’Rourke, kompozytorem Maxem de Wardenerem oraz w trio organowym z Reinierem Baasem i Jonasem Burgwinkelem. Ciekawie przedstawia się jego współpraca z saksofonistą Tomem Challengerem, wiolonczelistką Lucy Railton oraz kompozytorem Shivą Feshareki. Kompozycje Kita Downesa zamówione zostały przez znamienite instytucje (od Cheltenham Music Festival, London Contemporary Orchestra, Ensemble Klang na ReWire Festival po Scottish Ensemble, Cologne Philharmonie i Wellcome Trust).